Gyökérkezelés alatt a pulpakamrában és gyökércsatornában helyet foglaló ér- ideg képletek, azaz a pulpa eltávolítását értjük.

A beavatkozás rendelőnkben általában több ülésben zajlik. Első lépésként, a fájdalommentesség érdekében egy érzéstelenítő injekciót kap a beteg, ezután megtörténik a gyulladt vagy fertőzött fogbél eltávolítása, valamint a csatornák áttisztítása gyökérkezelő tűk és különböző átöblítő oldatok segítségével. A gyökércsatornákba a következő kezelésig gyógyszeres tömést helyezünk, hogy elősegítsük a fog gyógyulását. A panaszok megszűnte után készülhet a fogba a gyökértömés.

Ha a fogszuvasodás megközelíti vagy eléri az ér-idegképletekben gazdag fogbélkamrát, lüktető fájdalommal járó fogbélgyulladás, gyökérhártyagyulladás alakul ki. A gyulladt fogbél, ha nem kerül ellátásra, idővel elhal, majd elfertőződik és a gyökércsúcs körül gennyzacskó alakulhat ki, melyből akár egy hatalmas ciszta is létrejöhet.

A fogbél gyulladásának tünetei:

• Fájdalom, mely bizonyos ingerek (hideg, édes étel) hatására jelentkezik, és az inger megszűnése után a fájdalom is elmúlik. A fájdalmat okozó fog általában jól meghatározható. Súlyosabb esetben a fájdalom spontán is jelentkezhet, akár több órán át tarthat, kínzó jelleggel, és a fájdalom forrása már nem olyan biztonságosan körülhatárolható.
  • Éjszaka, fekvő helyzetben fokozódó fájdalom.
  • A fog elszíneződése – elhalt pulpájú fog esetében alakulhat ki. Az ilyen fog sem hidegre, sem elektromos ingerre nem reagál.
  • Ráharapáskor jelentkező fájdalom – akkor jelentkezik, ha a gyulladás már nemcsak a fogbelet érinti, hanem átterjedt a gyökér körüli képletekre is.
  • Röntgenelváltozás.